Vad jag tycker och tänker kring pessoabett.

Något jag aldrig skulle sätta in i Rabats mun är pessoabett, nej där går min gräns. 

Jag kan inte rida med det och jag har inte sett någon hittills som kunnat. Förlåt men sant, ridning ska se harmoniskt ut. Hittills har jag bara sett hästar med huvudet högt, som mer eller mindre ibland tryckts ner med remmar hit och dit. Fått munnen igenstängd och spöt vid rumpan så hästen ska hoppa. 

Sen kommer antingen ryttaren ut såhär: omg min häst hoppade 120 cm, och sen får hästen 10 sekunder att andas innan man knäpper dom igen. 

Eller såhär: jävla skithäst! Sen slänger ungen tyglarna och smäller gärna till hästen på bogen för den vägrade. 

Varför använder ni er av pessoabett? Hur kan ni veta vad ni trycker in i käften och fortsätta? 

När du tar i tygeln dras mundelen upp mot mungipan samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras neråt.

När det trycker i nacken genom att sidostyckena spänns så drar hästen ner huvudet för att komma undan smärtan. 

Och trycks även pessoabettet upp mot gomtaket & uppåt mot hästens tänder (om man har det vanligaste 2-delat) vilket gör att hästen tar upp huvudet. 

Så jag anser att det är ryttaren som är osäker! För ryttaren ger dubbla signaler om att hästen ska ta upp huvudet och ändån kröka på nacken. 

Därför skulle jag aldrig stoppa i något som torterar så mycket i min hästs mun. Då är det ryttarens problem och inte hästens.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0