Ordet vi ryttare känner till - missförstånd.

När jag rider Rabat och hon gör tvärt emot allt jag än vill så blir jag oftast grymt arg och besviken på både hon och mig. Det är nog min största svaghet i ridningen.  

Ibland så vill jag bara hoppa av och leda in henne i stallet men det är då jag påminner mig själv om det enda ordet som är problemet till att det inte går som jag vill - Missförstånd kallas det. 

För viljan har jag, och jag vill verkligen lyckas men ibland brottas viljan & missförståndet mellan hästen och ryttaren. 

Det är då man ska stanna upp och rätta sig själv, sitter jag verkligen stadigt i sadeln? Har jag kontroll på allt? Gör jag det tydligt så vi förstår varann? För hästen är ju allt ditt jobb och slit. Det är du som formar den. 

Och så finns det ju vissa ryttare som har blivit bortförda i bubblan med skarpa bett, remmar hit och dit och stora kraftiga sporrar. 

Dock har dom svårt att fatta det själva, tyvärr men hörni jag ser inte viljan där. Jag ser press. Där blir dom inte behandlade som djur, utan mer som maskiner. Motsatsen till människans bästa vän. 

Som ekipage tycker jag man ska kriga tillsammans om prispallen, inte mot varann som det intrycket det ger när det vita skummet trillar ur hästens mun och huvudet går så långt ner så man tänker att den där "hästen knäcks av närsomhelst" .

Jag kom ihåg när jag hyrde en ponny, dag ut och dag in fick jag höra vad jag skulle ha på honom. Kändes som dom trodde Att jag inte skulle klara av honom. 

Det var just då jag satte ner foten och knäppte loss rem för rem. Tillslut fanns inte ens en sadel. 

Och all träning, varje dag jag kom hem med skrapsår på knäna. Ökade min vilja att kunna lyckas. 

Det tog tid vet ni, inte på 3 veckor direkt men Tillslut galopperade jag med långa tyglar barbacka utan att trilla av. 

Det kallas seger, och nej man kan inte köpa det eller ta genvägen med massor med hjälpmedel. Utan det är något man jobbar för, när man har den starka viljan kan man göra allt 


Såhär brukar mitt ridpass se ut. Både framgång och missförstånd. Ja så är det jag är 13 år och äger en ponny på 4:a år, vi kommer misslyckas och vi kommer lära oss tillsammans. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0