Lagt bloggen åt sidan - varit smådeppig

Har valt bort bloggen några dagar, har varit lite ledsen. I fredags när jag kom hem från skolan såg jag Winnie (Min ena kanin) springa för snabbt i buren och jag undrade vad som var pågång, så jag vända mej och gick dit.
 
När jag öppnar grinden så försöker jag lugna henne men det går knappt, tills hon blev trött och gick till en transportbur. Då stängde jag luckan och gick till andra kaninburen där hon skulle ha suttit inne. När jag kollar ser jag spån mot rutan (stor mängd), skålar ligger omkullvälta och jag öppnar den lilla luckan för att kolla ifall dom andra kaninerna är rädda eller har haft slagsmål.
 
Jag märker att det är tomt, jag kollar väldigt snabbt tills jag går i lite småpanik. Jag undrar vart mina andra 2 kaniner kan vara (brandy & Herr Mooris) . Och jag undrar hur Winnie ens kunde komma ut.
 
Jag letar överallt, går mot skolgården. Inte ett spår vart dom kan försvunnit syns och jag ringer alla i min familj. Sen börjar jag få tankar över vad som kan ha hänt, kanske ett djur ha kommit in och skrämt dom, men vart är dom då?
 
Jag möter upp mamma och hon märker att jag är lite smårädd och nervös. Jag berättar snabbt om Winnie, omkullvälta skålar, spånet som ligger i olika högar och att kaninerna är borta.
 
Hon går med snabba steg mot buren öpnnar luckan, det är då vi märker det.
 
I en hög ligger det en svart pälstuss, mammas händer gräver och letar och vi bryter ihop - Morris.
Vi båda två får panik. Vi gör en egen tanke om vad som skulle kunna ha hänt. Morris kanske fick en hjärtattack, det var då dom andra kaninernafick panik? Men tillslut ber jag mamma röra den kalla kroppen och kolla om det finns några sår. Medans jag går till Winnie, kunde inte kolla på Morris utan att falla ihop så märker jag att hennes tassar är fulla av blod, att hon har sår i örat och att blicken är panikslagen. 
 
När jag går ut för att säga farväl till Morris märker jag såret i nacken, det är något djur som har varit där.
Jag blev ändå lättad att Brandy hade lyckats smita, för Winnie hade ju det?
 
Brandy är säkert på någon säker plats, jag tar med mej Winnie in och försöker lugna henne samtidigt då man själv är i tårar. Mamma, pappa & Alice letar efter Brandy en lång stund. 
 
Tills mamma kommer in. Jag frågar oroligt ifall dom hade hittat henne.
Mamma skakar på huvudet men säger ingenting förräns en stund, då hon brister ut i gråt. Hon är död.
 
Jag blir förtvivlad och ställer många frågor, men första frågan. Hur dog hon?
 
Hon var i dåligt skick och något djur hade ätit på henne.
 
Jag känner någonslags tomhet, något i mig liksom gick sönder. Men hur kunde detta hända?
 
Ingen vet redigt eftersom hon låg en bra bit utanför kaningården, hur kunde hon komma dit? Hon kunde inte rymma ifrån det täta staketet och det är omöjligt att något som en mink kunde få ut henne. Men vi lär aldrig få reda på det heller.
 
Just nu idag har jag varit ute och kollat på den tysta och stilla kaningården, där morris hade varit i 7,5 år.
Där det alltid hade varit fulligång och kaninerna hade sprungit och skuttat i glädje. Men allt är tomt. Det är som att en stor bit fattas, en stor bit som aldrig någonsin kommer hitta tillbaks, En stor bit som tillhörde mina fyrbenta vänner, som aldrig kommer komma tillbaks. Som någon har tagit ifrån mej, och tanken att minken dödade Morris för att döda, inte för att äta Att det inte var naturensgång svider i mej.
 
 Vart ska jag nu ta vägen när jag är ledsen, när jag inte kan ens prata om saker och ting, vart ska jag vända mej?
Jo till mina vänner som stöttar mig och hjälper mej upp när jag faller. 
 
Men jag måste fortsätta, jag måste kämpa emot. Jag ska fortsätta för Winnies skull och vi ska riva kaningården.
 
Men bygga nytt. Idag har jag mailat om en kanin, för Winnies skull för att hon ska orka och kunna fortsätta sitt liv hemma hos mig. Och det finns en mening med allt, kanske var det för att mina kaniner aldrig skulle kunna skiljas? För Brandy hade levt med Morris hela sitt liv medans Winnie var van vid att vara själv.
 
Att kanske just den annonsen om en kanin som sökte en hona just nu skulle dyka upp? En kanin som var likadan som Winnie på sättet, som saknade någon hona att vara med. 
 
Kanske är det dags för en ny början? Men då måste jag sluta haka mej fast vid slutet, jag ska hålla huvudet högt, minnas och tacka för den bästa tiden i mitt liv. 
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Stackars dig Agnes! jag hade blivit så ledsen om något djur hade tagit min kanin. Eftersom jag är så rädd om honom så bor han inne.

Kram

2013-10-28 @ 16:10:10
URL: http://amandalonneborg.blogspot.com
Postat av: Olivia(:

Kram!

2013-11-05 @ 20:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0